Når du får et skadet kjøretøy inn på verkstedet, er det første trinnet å fjerne tilbehørsdeler på det skadde kjøretøyet samt alle lister som hindrer enkel tilgang til hele reparasjonsområdet.
Kutt videre av alle skadde paneler eller deler.
Til kutting av metall tilbyr 3M Cubitron™ II kappeskive (tilgjengelig i 75 mm og 115 mm diameter), som skal brukes med 3Ms kappeskiveverktøy. Dette gir presise, rene, rette kuttlinjer og rask kutting.
Hvis det er strukturelle komponenter like bak panelet som skal kuttes av, anbefaler vi deg å bruke 3M Cubitron™ II filbåndslipere til å fjerne sveisekoblingspunktet til panelet bak den skadde delen. Dette bidrar til å unngå skade på delen bak, og sparer dermed tid og penger ettersom du ikke trenger spesielle bor til høyfast stål.
3M har kommet frem til de 3 viktigste slipekornstørrelsene som hjelper deg å oppnå optimalt reparasjonsresultat: P36, P60 og P80. Avhengig av størrelsen på reparasjonen og hvor tilgjengelig området er, kan du velge mellom ulike typer slipeprodukter med ulik diameter.
a) Bruk 3M Cubitron™ II Roloc™ rondeller (50 eller 75 mm) for å kunne bytte verktøy raskt med 3M Roloc™ hurtigkoblingssystem. Roloc™-produktene har fargekode som hjelper deg å finne riktig kornstørrelse.
b) Bruk 3M Cubitron™ II fiberrondeller (tilgjengelig i 115 mm, 125 mm og 180 mm) til arbeid på større reparasjonsområder, som krever rask håndtering i karosserireparasjon.
c) Bruk 3M Cubitron™ II filbelter for å åpne slipepunkter på en optimal måte (i stedet for å bruke bor). Cubitron™ II filbelter er tilgjengelig i 3 størrelser (10x330 mm, 13x457 mm og 20x520 mm lengde).
Med 3M Cubitron™ II filbelter kan du også enkelt fjerne seler som opprinnelig er festet med lasersveising. "
Det neste trinnet i prosessen er å rette ut og innrette reparasjonsområdet med den nye delen.
Enten du sveiser, lodder eller limer, må du nå rengjøre områdene som skal føyes sammen. Hvis du trenger bare metallflater, bruker du én av følgende fremgangsmåter for å oppnå dette:
Til verkstedjobber som innebærer fjerning av lakk og rust tilbyr 3M mange ulike løsninger, avhengig av hvilket utstyr du har tilgjengelig, eller ønsker å bruke.
a) Bruk 3M Bristle-rondeller på maskiner med høy omdreining (8000–18000 RPM avhengig av størrelse) for å oppnå et godt jevnt resultat under rask stripping.
b) Bruk Scotch-Brite™ CSD (rondell til rengjøring og fjerning) XT til harde substrater med maskiner på 4000–6000 RPM. Scotch-Brite™ CSD XT virker raskt og har lang levetid, men etterlater en litt grovere finish.
b) Bruk Scotch-Brite™ CSD (rondell til rengjøring og fjerning) GP (myk) til mykere substrater som aluminium, med maskiner på 4000–6000 RPM. Scotch-Brite™ CSD GP virker raskt og er svært fleksibel, noe som gir en finere finish.
Alle disse løsningene som er nevnt ovenfor, er velegnet til avgrading av metall, de etterlater stålets form intakt og minimerer riper slik at du får et rent underlag til sveising, lodding eller liming.
Neste prosesstrinn avhenger av originalutstyrsprodusentens anbefalinger.
3M tilby løsninger for klebe- og støttemateriale som forbedrer sveiseprosessen (som Defleksjonspapir for sveising og gnister og personlig verneutstyr for sveising som 3M™ Speedglas™ 100V DIN 8–12 ansiktsvern).
Etter du har festet den nye delen til bilens karosseri, flater du ut sveiselinjene og sveisepunktene, igjen med enten 3M Cubitron™ II Roloc™-rondeller eller pussemaskin med 3M Cubitron™ II filbelte, avhengig av hvor tilgjengelig området er.
Nøkkelen til alle verkstedsprosesser er å ha samme krav til kvalitet på karosseriverkstedet og lakkeringsverkstedet.
Med et bedre, målrettet arbeid på karosseriverkstedet, blir reparasjonsområdet mindre på lakkeringsverkstedet, endelig resultat oppnås raskere, noe som sparer både tid og penger. P120 er en ideell kornstørrelse ved overhending fra karosseriverkstedet til lakkeringsverkstedet.