Karosserireparasjon

Karosserireparasjon

Trender innen bilproduksjon

  • I løpet av de siste 10–15 årene har ulike typer høyfast stål i vesentlig grad utkonkurrert bruken av standardstål og andre jernholdige materialer. Bruken av lette materialer som aluminium og komposittmaterialer, har også økt sterkt.

    I alle moderne biler finner du nå områder med sterke materialer i kombinasjon med materialer som er spesielt utformet for å absorbere støt, for å beskytte passasjerene.

    Bruken av høyfaste ståltyper gjør også at panelene kan lages tynnere for å redusere bilens vekt, men samtidig tilfredsstille strenge krav til sikkerhet ved kollisjon.

Bilmaterialer
  • Det har også skjedd en endring i måten bilkarosserier bygges på – på grunn av nye materialer finner du mindre punktsveising, men økt bruk av lim og nagler, som også fører til ulike nye reparasjonsmetoder som økt bruk av lodding og kombinert bruk av lim og nagler.

    Resultatet av dette forandrer måten vi reparerer moderne biler på:

    Høyfast stål er mer følsomt for termisk belastning, og panelenes reduserte tykkelse krever mer presise slipe- og pussemetoder for å unngå å miste den konstruksjonsmessige helheten.


  • Grov sliping og pussing på karosseriverkstedet

      Pusse- og slipeprosesser på verksteder kan deles inn i flere områder:

        

      1. Fjerning av lakk før sveising eller liming for å strippe materialet ned til bart metall før reparasjon.
      2. Arbeid med metallet for å fjerne sveisesømmer eller -punkter.
      3. Kutting av metallet

      For alle disse oppgavene tilbyr 3M løsninger som bidrar til å øke produktiviteten og sørge for en god overlevering til lakkeringsområdet for det siste omlakkeringsarbeidet.

  • Sveisesømmer og reparasjoner av større bilskader

    Epoxy metallsparkel erstatter den tradisjonelle tinnloddeprosessen i forbindelse med deformasjoner med moderne lavtemperatursveising og reparasjoner av dype bulker i substrater av høyfast stål, galvanisert stål og aluminium.


  • Bytte og montering av frontrute

    En serie med énkomponent-polyuretanlim, utformet for liming av frontrute, sidevinduer og bakrute. Limet er enkelt å ekstrudere med 3M™-applikatorer, og leveres i ulike størrelser av poser og patroner. Det finnes tre tilgjengelige versjoner med utkjøringstider på én, tre eller åtte timer.

  • Sømtetningsprosesser på karosseriverkstedet

    3M tilbyr en rekke sømtetningsløsninger som dekker behovene ved omlakkering. I kombinasjon med en rekke applikatorer gjør dette at du kan oppnå forskjellige finisher som samsvarer med bilens opprinnelige utseende. Enten det gjelder standardsømmer, vått-i-vått-prosesser eller sømtetning på spray, har

  • Panelbinding og strukturbinding

    Når det ikke er mulig å gjennomføre en fullstendig sveiseprosess, eller det ikke er ønskelig å montere en ikke-strukturell reservedel i en bil, kan du enkelt bruke 3Ms reparasjonsprosess for panelbinding.

    Når du trenger ekte konstruksjonslim til oppgaven, er 3Ms fremgangsmåte for konstruksjonslim med høy motstandsevne førstevalget. Flere originalutstyrsprodusenter spesifiserer dette for absorpsjon av kollisjonsenergikrefter, og limet kan også brukes på konstruksjonsdeler.

  • Påføring av beskyttende ny lakk

    3M™ Accuspray™ HGP trykksprøytepistol og PPS™ overtrykkskopper er utformet for belegg med høy viskositet, som understellsbeskyttelse, grunning i tykke lag og steinsprutbeskyttelse.

    Systemet gjør det mulig å kontrollere tykkelsen og finishen, noe som gir minimalt svinn av materiale og tid, og gjør det både raskt og effektivt. I tillegg er rengjøringsarbeidet redusert til et minimum. Accuspray™ forstøvingshoder/dyser gjør det mulig å påføre lag av ulik konsistens, noe som betyr at du lett kan matche flere ulike OEM-teksturer for å oppnå ønsket resultat.

  • Korrosjonsbeskyttelse med voks

    Med dagens stadige utvikling innen substrater som brukes i bilindustrien, spesifiserer bransjeorganisasjoner og originalutstyrsprodusenter bruk av hulromsspray for å hindre korrosjon.

    3M™ gul eller blank hulromsspray er en enkel og effektiv måte å få korrosjonsbeskyttelse på, som er én av de viktigste tingene innen bilreparasjon.